تجهیزات آشپزخانه صنعتی | نکات مهم در راه اندازی فست فود | استیل صدف
12 نکته مهم در راه اندازی رستوران یا فست فود
ژوئن 18, 2020
تجهیزات آشپزخانه صنعتی | تعمیرات و سرویس تجهیزات آشپزخانه صنعتی | استیل صدف
تعمیرات و سرویس تجهیزات آشپزخانه صنعتی
جولای 16, 2020

طراحی معماری و صنعتی داخلی فست فود و رستوران

تجهیزات آشپزخانه صنعتی | طراحی معماری و صنعتی داخلی فست فود | استیل صدف

تجهیزات آشپزخانه صنعتی | طراحی معماری و صنعتی داخلی فست فود | استیل صدف steelsadaf

طراحی آشپزخانه های صنعتی

طراحی معماری مقوله مهمی در راه اندازی آشپزخانه های صنعتی می باشد.

در مقوله تاسیس فست فود یا رستوران، یکی از کارهای ضروری، تجهیز فست فود یا رستوران است. تجهیز دستگاه ها، طراحی معماری، پیاده سازی دکوراسیون، جذب و آموزش نیروی انسانی، تامین ملزومات، در نهایت فروش و البته تبلیغات پیش از افتتاحیه از اهم مواردیست که می بایست در راه اندازی رستوران یا فست فود انجام شوند. همانطور که معماری اهمیت دارد، چیدمان آشپزخانه هم مهم است. دستگاههای رستوران یا فست فود که بی نظم و ترتیب چیده نمی‌شوند یعنی جایی که دستگاه گریل را می گذارید نباید کنار فریزر باشد یا مثلاً فر پیتزا را نباید کنار یخچال (تجهیزات برودتی) گذاشت و …

برای طراحی داخلی آشپزخانه، خرید تجهیزات تخصصی لازم است و چیدمان به صورت صحیح انجام شود. داخل آشپزخانه هم نیاز به چیدمان صحیح دارد.

در و دیوار را که قانون مشخص کرده است و باید سرامیک و قابل شستشو باشد و همچنین باید نوری برای روشنایی آشپزخانه استفاده کنید که در حرارت شکننده نباشد.

مهندس معمار تا دکور داخل سالن می آید و از آنجا به بعد مانند طراحی کارخانه و طراحی صنعتی نیاز به مشاوره ی تجهیز آشپزخانه دارید.

وقتی که برای بازدید از کارخانه ای درخواست میفرستی اجازه بازدید نمی‌دهند که نتوانید چیدمان خط تولید را ببینید چیدمان به شدت در راندمان تولید تاثیر گذار است.

اینکه خط مونتاژ به ترتیب چیده شده باشد، جایی برای خط رنگ، جای دیگر مونتاژ، فلان جا تراشکاری، جای بعدی قطعه سازی، بعد از آن جوشکاری، جایی هم آهنگری و … اگرچه ممکن است تمام عملیات تولید را بدانید اما چیدمان و ترتیب صحیح، بدون شک تاثیر چشمگیری در راندمان تولید دارد.

داخل آشپزخانه هم همینطور است چه فرقی با خطوط تولید دیگری می کند؟! دستگاه ها و تجهیزاتی دارید که باید بهترین چیدمان را داشته باشند در تعیین محل قرارگیری تجهیزات، حتماً باید به تاثیر متقابل آنها بر هم نیز توجه کنید.

اینکه موقعیت آن دستگاه نسبت به فرپیتزا چطور باشد یا مثلاً دستگاه گریل و سرخ کن با در نظر گرفتن جای تاپینگ ساندویچ کجا قرار بگیرد، این کار احتیاج به دانش تخصصی تجهیزات آشپزخانه دارد.

هر دستگاهی که گرما تولید می کند باید زیر هود باشد. کل رستوران یا فست فود را که نمی توانید هود بزنید.10 جای رستوران هم که هود نمی توانید نصب کنید.

پس طراحی معماری چیدمان داخل آشپزخانه ی رستوران یا فست فود هم دانش ویژه می‌خواهد.

معمولاً مشاوران راه اندازی رستوران یا فست فود که با تجربه این دانش را به دست آورده اند این تصور غلط را به مالکین رستوران یا فست فود می‌دهند که راه اندازی رستوران یا فست فود یعنی همین تجهیزات آشپزخانه در حالی که این کار بخش کوچک اما مهمی از یک کار بزرگ است و جالب اینکه معضل فروش و کمبود مشتری است که خیلی از رستوران ها را از پا در می آورد نه تولید.

باید توجه کنید که اگر سرخ کن را جایی قرار می دهید سرخ کن نیاز به تعویض روغن دارد و لازم است تا با چیدمان درست که تعویض روغن دستگاه را پیش بینی کنید و در نزدیکی سرخ کن، دستگاه گریل نگذارید زیرا روغن اشتعال پذیر ترین ماده داخل رستوران یا فست فود است. روغن روی آتش گر می گیرد.

این دانش را تا جایی که می دانم تولیدکنندگان و فروشندگان تجهیزات آشپزخانه و رستوران احتمالا باید تا حدودی داشته باشند چون این دستگاه ها را می‌فروشند. اما متاسفانه در برخی موارد انگیزه اصلی که دارند فقط فروش حداکثری به مشتری است. شاید به غلط شما را راهنمایی به خرید تجهیزات کنند.

طراحی معماری رستوران یا فست فود را به مهندس معمار و طراح خط تولید در آشپزخانه را به طراح صنعتی آشپزخانه بسپارید و ناگفته پیداست که هر کدام از این موارد جزئی از یک کل بزرگ هستند چراکه تهیه منوی شما با بکارگیری دانش بازاریابی انجام می‌شود.

تجهیزات و امکاناتی را که برای تولید موارد داخل منو نیاز دارید به تامین کنندگان تجهیزات می سپارید تا آشپزخانه را طراحی کنند.

با خط تولیدی سر کار دارید که برای تولید محصولی در ترکیب با خدمات برای عرضه به مشتریان طراحی می‌شود لذا با خرید صرف تجهیزات آماده مواجه نیستید.

مثلاً هود را که آماده نمی خرید! هود برای فست فود یا رستوران شما باید ساخته شود اگر لازم باشد یخچال ها متناسب با فضای آشپزخانه شما ساخته می شوند.

کابینت صنعتی که اصلاً آماده نیست و متناسب با فست فود یا رستوران شما و متناسب با فضا و فرورفتگی و برآمدگی های محیط آشپزخانه ساخته می شود. کم کم با نقش افراد مختلف در راه اندازی و راهبری فست فود یا رستوران آشناتر می شوید. طراح صنعتی آشپزخانه باید به نکات ظریفی توجه کند یعنی اینکه حتماً توجه کند که در محل عبور و مرور دستگاه با لبه تیز نگذارند که با کسی برخورد کند در ضمن حداکثر راحتی برای تردد در مسیر های داخلی آشپزخانه را با چیدمان درست تجهیزات و دستگاهها فراهم کند.

باید سیستم تهویه متناسب با ظرفیت تولید تهیه کنید تا وقتی فر در حال کار کردن است، فست فود شما تبدیل به کوره نشود!

دقت کنید اگر طراحی درستی نداشته باشید، هزینه‌های گزافی به شما تحمیل خواهد شد. چرا ؟؟

چون سانتریفیوژ در آشپزخانه داری!! کار سانتریفیوژ مکیدن تمام هوای آشپزخانه است و شما سالنی دارید که برای رفاه حال مشتریان، کولر گازی دارد.اگر طراحی درستی انجام ندهید، سانتریفیوژ سرمای سالم را از بین می‌برد. زمانی که سانتریفیوژ کار می‌کنند، مکش هوا بسیار قوی است. سانتریفیوژ برای مکش هوای گرم ، بار زیادی به کولرهای گازی سالن می آورد.این موضوع شدیداً مهم است; چرا که پول برق، چند برابر خواهد شد. هر چه انرژی که کولر گازی برای خنک کردن صرف می‌کند، سانتریفیوژ بیرون می‌کشد پس توجه داشته باشید که مهندس معمار و طراح تجهیزات، هرکدام که جایگاهی در تجهیز رستوران یا فست فود دارند.

رعایت استاندارد ها واقعا مهم است;خیلی از تولیدکنندگان داخلی به صورت تجربی مهارت هایی فراگرفته اند. خیلی از محاسبات و ملاحظات در طراحی صنعتی آشپزخانه، به دانشی بیش از تجربه نیاز دارد.

این موضوع محل انبار کجا طراحی شود، محل سردخانه نسبت به جای دیگر کجا باشد،جای مناسب برای شوتینگ زباله در نظر گرفته شود. در بسیاری از فست فود ها چنین اموری پیش‌بینی نشده است. اگر محدودیت فضا و محدودیت طراحی دارید، اگر محدودیت امکانات و منابع مالی دارید، حداقل این است که دیدگاه طراحی داشته باشید و متناسب با ظرفیت هایتان حداکثر بهره‌برداری را بکنید.

اگر بخواهیم ساختاری به موضوع نگاه کنیم، همه این موارد که به اهمیت آنها اشاره شد، قصه سخت افزار فست فود یا رستوران بودند. آشپزخانه را تجهیز، سالن را دکور و تابلو زده شد پس سیستم عامل شما چیست؟ منابع انسانی!!

زمانی که همه آنها را درست طراحی کردید، سیستم‌عامل رستوران، منابع انسانی آن هستند. این افراد را باید به درستی روی سخت‌افزار رستوران یا فست فود سوار(Install) کنید. نقش اموزش در فعالیت رستوران کجاست؟ نقش آموزش حین خدمت مثل upgrade نرم‌افزار است. نقش آموزش اولیه چیست؟ Install نرم‌افزار. مدام آموزش می‌دهید اما با سخت‌افزار سازگاری ندارد، یکی دیگر را امتحان کنید و همینطور ادامه دارد تا سازگار می شود.

تعارض نیروی انسانی در محل کار شما چیست؟ نقش ویروس را دارد. مسائل و دغدغه های مربوط به نیروی انسانی همین طور است رعایت استانداردهای بهداشتی بخشی به کار کارکنان و بخشی به تجهیزات مربوط است.

در راه اندازی کسب و کار رستوران یا فست فود شما فقط با مقوله تجهیز و فیزیک رستوران سروکار ندارید و خیلی مسائل دیگر هم هست که باید به آنها توجه کنید و چه بهتر که مشاوره خوبی که به این مواد وارد اشراف داشته باشد در کنار خود داشته باشید.

و در آخر به این موضوع باید اشاره کرد که گروه صنایع استیل صدف با در اختیار داشتن مشاوران و راه اندازان زبده، مشهور و کار بلد ، این موضوع( یعنی طراحی و معماری داخلی،چیدمان تجهیزات و راه اندازی رستوران یا فست فود) را به منظور رفاه مشتریان ، در اختیار آنها قرار می دهد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *